Menu
Terug

7. LANDSCHAP BIJ MAANLICHT / LANDSCAPE BY MOONLIGHT

Charles-François Daubigny

  • 1875, olieverf op paneel
  • 34 x 55 cm

Dit late werk van Charles-François Daubigny is opvallend los geschilderd. De schets is ook niet bedoeld om een precieze locatie vast te leggen, maar geeft de kalmte van een avondstemming weer. Die wordt hier opgeroepen door een rivierlandschap ergens in de omgeving van Auvers-sur-Oise, een plaats ten noorden van Parijs waar Daubigny zich in 1860 had gevestigd. Daubigny heeft de rust van het licht heuvelachtige landschap en de naderende nacht mooi getroffen. Hij schilderde de kleurenharmonie van het nachtblauw en de oranje-gelen en de reflectie van het maanlicht in het water. De bruine tonen van de rivieroever geven de compositie een horizontaal accent.
Met het maken van dergelijke studies ‘en plein air’ vernieuwden de schilders van de School van Barbizon in het midden van de 19de eeuw de schilderkunst. Daubigny schilderde soms ook zijn definitieve landschappen geheel in de open lucht. Dit leverde hem ernstige kritiek op. Hij zou niets meer bieden dan tegen elkaar aan geplaatste kleurvlekken. Deze improviserende schets, waarin Daubigny zijn indruk van de natuur zo direct mogelijk weergaf, maakt duidelijk waarom hij als een voorloper van het impressionisme wordt gezien. De studie is in zijn opzet niet ver verwijderd van het bekende schilderij ‘Impression, soleil levant’ van Claude Monet (1840-1926), waaraan het impressionisme zijn naam dankt.


1875, oil on panel

34 x 55 cm

This late work by Charles-François Daubigny features remarkably loose brushwork. The sketch is not intended to depict a particular location, but to give an impression of the calm of evening, evoked here in a river landscape somewhere near Auvers-sur-Oise, a town to the north of Paris where Daubigny had settled in 1860. He beautifully captured the calm of the undulating landscape and the approaching night, painting the colour harmony between the blue of the night sky and the orange-yellows of the moonlight reflected in the water. The shades of brown on the river bank introduce a horizontal element into the composition.
The painters of the Barbizon School, who made studies such as this ‘en plein air’ (outdoors), revolutionised painting in the mid-19th century. Daubigny sometimes painted his final version of his landscapes entirely outdoors. This drew severe criticism; he was accused of offering nothing more than adjacent spots of colour. This improvised sketch, in which Daubigny depicts his impression of nature as directly as possible, clearly shows why he is regarded as a forerunner of the impressionists. In terms of its composition the study differs little from Claude Monet’s (1840-1926) famous painting ‘Impression, soleil levant’, from which impressionism takes its name.

Charles-François Daubigny

* 1817-02-15
† 1878-02-19