Menu
Terug

LANDSCHAP BIJ MAANLICHT

Charles-François Daubigny

  • 1875, olieverf op paneel
  • 34 x 55 cm

Dit late werk van Charles-François Daubigny is opvallend los geschilderd. De schets is ook niet bedoeld om een precieze locatie vast te leggen, maar geeft de kalmte van een avondstemming weer. Die wordt hier opgeroepen door een rivierlandschap ergens in de omgeving van Auvers-sur-Oise, een plaats ten noorden van Parijs waar Daubigny zich in 1860 had gevestigd. Daubigny heeft de rust van het licht heuvelachtige landschap en de naderende nacht mooi getroffen. Hij schilderde de kleurenharmonie van het nachtblauw en de oranje-gelen en de reflectie van het maanlicht in het water. De bruine tonen van de rivieroever geven de compositie een horizontaal accent.
Met het maken van dergelijke studies ‘en plein air’ vernieuwden de schilders van de School van Barbizon in het midden van de 19de eeuw de schilderkunst. Daubigny schilderde soms ook zijn definitieve landschappen geheel in de open lucht. Dit leverde hem ernstige kritiek op. Hij zou niets meer bieden dan tegen elkaar aan geplaatste kleurvlekken. Deze improviserende schets, waarin Daubigny zijn indruk van de natuur zo direct mogelijk weergaf, maakt duidelijk waarom hij als een voorloper van het impressionisme wordt gezien. De studie is in zijn opzet niet ver verwijderd van het bekende schilderij ‘Impression, soleil levant’ van Claude Monet (1840-1926), waaraan het impressionisme zijn naam dankt.

Charles-François Daubigny

* 1817-02-15
† 1878-02-19