Menu
Terug

PORTRETTEN / PORTRAITS

Adriaan Roland Holst en de beeldhouwster tijdens de presentatie in 1963.
Fotograaf: onbekend, fotocollectie Anefo

De meeste waardering in het oeuvre van Charlotte van Pallandt krijgen de portretten. Haar fijnzinnige ‘koppen’ getuigen van inzicht in karakter en persoonlijkheid van het model. Daarbij wist zij de eigen emotie in te tomen. De portretten die zij in opdracht maakte, vielen niet altijd in de smaak bij de geportretteerden, die een realistisch portret verwachtten terwijl het Charlotte van Pallandt om ‘de essentie’ ging. De kunstenares vervaardigde echter ook portretten van familieleden, vrienden en bekenden, die in de regel open stonden voor haar manier van werken. Het ging veelal om collega-kunstenaars. De meesten waren al op leeftijd en hadden opvallend getekende gezichten op het moment dat de kunstenares aan hun portret begon. Een rode draad bij deze beelden is het verstilde, in zichzelf besloten karakter. ‘Als je aanvoelt hoe iemand is komt het wezen er vanzelf in’, zei zij eens.

Charlotte van Pallandt’s portraits are the best-loved part of her work. Her refined ‘heads’ are evidence of her insight into the character and personality of the sitter. The sculptor always managed to rein in her own emotions. The commissioned portraits were not always to the taste of the subject, who expected a realistic portrayal, while Charlotte van Pallandt was concerned about ‘the essence’. She also produced portraits of relatives and friends, however, and they were generally more receptive to her way of working. Many of her subjects were fellow artists, most of them already at a fairly advanced age, their faces marked by time when she started on their portrait. One common thread in all these sculptures is the serene, introspective character of each piece. ‘When you sense what someone is like, the essence appears by itself’, she once said.