Menu
Terug

Tal

Neo Rauch

  • 1999, olieverf op doek
  • 200 x 250 cm

Neo Rauch nam in februari 1999 deel aan de fameuze ‘Armory Show’ in New York en werd opgemerkt door Roberta Smith, recensent van de New York Times. Zij prees in die krant Neo Rauch om zijn intrigerende schilderijen en prachtige manier van schilderen. Bij het artikel in New York Times stond een werk van Neo Rauch afgebeeld dat te zien was tijdens de Armory Show.

Dit schilderij uit 1999 heeft ook de titel Tal, maar is kleiner dan dit schilderij met dezelfde titel uit hetzelfde jaar. Rauch heeft dit werk na zijn presentatie in New York gemaakt. De setting van het schilderij is hetzelfde, maar het formaat is groter, de figuren meer uitgewerkt (ze zijn voorzien van Amerikaans aandoende boks broeken en sneakers) en op de trog op de voorgrond is TAL in letters toegevoegd, mogelijk geïnspireerd op de containers van megaconcern TAL International die Rauch zag in de containerhavens van New York, vlakbij de plek waar de Armory Show plaats vond. De kleuren zijn in hoge mate monochroom, een verwijzing naar stripverhalen en mogelijk ook het Amerikaanse color field painting. De iconografie van Tal toont verwijzingen naar de pregnante biografie van Neo Rauch. Hij verloor zijn ouders, twee kunststudenten van 19 en 21 jaar, bij een treinongeluk toen hij vier weken oud was. De trap als rails en de wieken en stokken als andreaskruizen verwijzen hiernaar. Rauch groeide op bij zijn grootouders in Aschersleben, de voormalige DDR, herkenbaar in het landschap en de architectuur.


1999, oil on canvas
200 x 250 cm

In February 1999 Neo Rauch took part in the famous ‘Armory Show’ in New York, where his work attracted the interest of Roberta Smith, a reviewer for the New York Times. She praised Rauch’s intriguing images and beautiful painting style in her review for the paper. His work was considered distinctive in the United States. A work by Neo Rauch that had been displayed at the Armory Show appeared as an illustration with the New York Times article.

This 1999 painting is also called Tal, but it is smaller than this painting from the same year. Rauch made this piece after the New York show. The setting of the painting is the same, but the format is larger, the figures are more detailed (they are wearing American-style boxer shorts and sneakers) and the trough in the foreground bears the inscription ‘TAL’, possibly inspired by the containers of the huge company TAL International which Rauch had seen at the container port in New York, close to the venue for the Armory Show. The colours are largely monochrome, a reference to comic strips and possibly also to America colour field painting. The iconography of Tal contains significant references to Neo Rauch’s own life story. He lost both parents – art students aged 19 and 21 – in a train accident when he was just four weeks old. The ladder lying like rails and the windmill sails and sticks positioned like the cross of Saint Andrew are references to this. Rauch was raised by his grandparents in Aschersleben, in the former GDR, which can be seen in the landscape and the architecture.

Neo Rauch

* 1960