Menu
Terug

14. Zelfportret / SELF-PORTRAIT

Paul Citroen

  • 1914, olieverf op doek
  • 140,5 x 70,5 cm

Toen Citroen in 1914 bij de Berlijnse galerie ‘Der Sturm’ voor het eerst kunst van de avant-garde zag, was hij in shock en stopte hij tijdelijk met schilderen. Pas afgestudeerd als traditioneel schilder was hij volledig in twijfel. Dit ‘Zelfportret’ toont nog de invloed van Ferdinand Hodler (1853-1918), maar in de jaren twintig koos Citroen voor het modernistisch experiment, ook al lag hem dat niet. In 1966 verzuchtte hij: “Ik heb me in alle mogelijke bochten gedwongen om modern te zijn, maar, bij God, het is me niet gelukt. Ik ben niet modern van aard, ik moet het, tegen zekere eerzuchtige wensen van mijn ijdelheid in, op mijn ‘gewone’ manier doen.” Museum de Fundatie bezit de grootste collectie kunstwerken van Paul Citroen ter wereld, van zijn tijd aan het Bauhaus in de jaren twintig tot aan zijn portretten van beroemde collega-kunstenaars uit de jaren zeventig.

1914, oil on canvas
140.5 x 70.5 cm

After Citroen first saw the art of the avant-garde at Berlin gallery ‘Der Sturm’ in 1914 he was in shock, and he stopped painting for a time. Recently graduated as a traditional painter, he was now riddled with doubt. This ‘Self-portrait’ still shows the influence of Ferdinand Hodler (1853-1918), but in the 1920s Citroen chose to join the modernist experiment, even though it did not come naturally to him. ‘I have made all kinds of twists and turns in order to be modern but God knows I have not succeeded’, he lamented in 1966. ‘I am not modern by nature. I have to do things in my “ordinary” way, contrary to certain ambitious tendencies born of vanity.’ Museum de Fundatie has the world’s largest collection of work by Paul Citroen, ranging from his time at the Bauhaus in the 1920s to his portraits of famous fellow artists from the 1970s.

Paul Citroen

* 1896 Berlijn
† 1983 Wassenaar