Menu
Terug

15. Vrouw in profiel voor de Zonnebloemen van Van Gogh / Woman Seen in Profile Before Van Goghs Sunflowers

Isaac Israëls

  • 1918, olieverf op doek
  • 80 x 61 cm

Isaac Israëls was geïntrigeerd door het kleurgebruik van Vincent van Gogh. In de jaren 1918-1920 leende hij van Jo van Gogh-Bongers, de schoonzus van Vincent, twee schilderijen: Zonnebloemen en Het huis te Arles. Er zijn vijf doeken bekend waarvoor Israëls de Zonnebloemen gebruikte als achtergrond voor vrouwenportretten of naakten. Dit schilderij is er één van. Dit werk van Isaac Israels wordt tot het post- impressionisme gerekend. Door de duidelijke belijningen probeert Israëls de vorm van zijn onderwerp te benadrukken. De hier afgebeelde jonge vrouw met haar prachtige houding en zelfbewuste uitstraling zou heel goed een van de modellen van het Amsterdamse modehuis Hirsch kunnen zijn, waar Israëls regelmatig kwam schetsen. 

In de jaren 1918-1920 leende Isaac Israëls van Jo van Gogh-Bongers, de schoonzus van Vincent (1853-1890) twee schilderijen: Zonnebloemen en Het huis te Arles. Er zijn vijf doeken bekend waarvoor Israëls de Zonnebloemen gebruikte als achtergrond voor vrouwenportretten. Israëls gebruikte in dit schilderij eigenlijk alleen de kleuren van Van Gogh. De vrouwenfiguur is vrijwel monochroom geschilderd. Israëls kwam graag schetsen in het Amsterdamse modehuis Hirsch en raakte bevriend met de modellen die er werkten. Een aantal van hen poseerde voor schilderijen. De hier afgebeelde jonge vrouw met haar zelfbewuste uitstraling zou heel goed een van de modellen van Hirsch kunnen zijn.



1918, oil on canvas
80 x 61 cm

Isaac Israels borrowed two paintings from Jo van Gogh-Bongers, sister-in-law to Vincent van Gogh (1853-1890), from 1918-1920. Those paintings were Sunflowers and The House in Arles. We know of five paintings in which Israels used Sunflowers as a background for portraits of women. Furthermore, Israels also used only colours used by Van Gogh in this painting. The figure is rendered almost entirely in monochrome. Israels liked to sketch at fashion house Hirsch in Amsterdam, and befriended the models who worked there. Some of them posed for him. The young woman in this painting, with her self-confident air, could well have been one of the Hirsch models.

Isaac Israëls

* 1865 Amsterdam
† 1934 Den Haag