Menu
Terug

17. Twee figuren / TWO FIGURES

Asger Jorn

  • 1947, olieverf op doek
  • 100 x 81 cm

Asger Jorn was de grote inspirator van Cobra. Al voordat hij de andere oprichters ontmoette, werkte hij in een stijl die kenmerkend werd voor Cobra. Op Twee figurenbeeldde hij zichzelf af met zijn geliefde Dida. Hij liet zich onder meer inspireren door de prehistorie van Denemarken. De vorm van dit mens-vogelpaar is losjes gebaseerd op afbeeldingen uit het pre-Vikingtijdperk. Het vertoont een opvallende overeenkomst met een vroege sculptuur van Karel Appel (1921-2006) in bezit van Museum de Fundatie. Het schilderij van Jorn oogt primitief maar het effect is geraffineerd. Alles onderstreept de overgave van de twee geliefden aan elkaar: de innige blik, de beschermende ronde omtrekken en de manier waarop alle lijnen lijken uit te stralen van het punt waar hun lichamen elkaar raken. Dit paar is verbonden in een eeuwige omhelzing.


1947, oil on canvas

100 x 81 cm

Asger Jorn was the great inspiration behind Cobra, and indeed he was working in the style that would come to typify Cobra even before he met the other founders of the movement. In Two Figures he depicted himself with his lover Dida, inspired among other things by the prehistory of Denmark. The form of the human-bird couple is loosely based on images from the pre-Viking era. It bears striking similarities to an early sculpture by Karel Appel (1921-2006), also in the collection of Museum de Fundatie. Jorn’s painting appears primitive, yet the effect is highly sophisticated. Everything underlines the lovers’ total surrender to each other: the intense look, the protective rounded outline, and the way in which all lines appear to radiate from the point where the two bodies touch. The lovers are bound together in an eternal embrace.

Asger Jorn

* 1914 Verjum
† 1973 Arhus